neděle 5. prosince 2010

Andreas Hykade

                                           
                            

Andreas Hykade pochádza z Nemecka, narodil sa v Bavorsku roku 1968. Študoval vo Stuttgarde na Akadémii pekných umení (Academy of fine Arts) v rokoch 1988 až 1990. V roku 1991 odišiel pracovať ako animátor do Londýna. Od roku 1992 začína študovať na Filmovej Akademii v Baden-Wurttenbergu (Film Academy Baden-Württemberg), kde pretrval až do roku 1995. Od tohoto roku pracuje jako nezávislý tvorca a animátor. Popri animovaniu pracoval aj jako profesor na Filmovej Akademii v Baden-Wurttenbergu.

Jeho prvý animovaný film, ktorým sa dostal do povedomia kritikov, bol film Žili sme v tráve (We lived in the grass) z roku 1995. Už tu sa prejavil jeho typický štýl animácie. Spočíval v jednoduchej linkovej krezbe, precizne naanimovanej. Postavičky sú až priam jednoducho detsky nakreslené, ale vystupujú v dospeláckych témach. Téma, ktorú si Andreas Hykane vyberá je aj v iných jeho snímkách podobná. Snaží sa detským jenoduchým rozprávaním popísať šokujúce příběhy zo života. Za tento film bol ocenený vícerými cenami například za najlepší studentský film na festivale v Ottawe. V roku 1996 sa preslavuje jeho krezba, vyrába víceré videoklipy pre kapely De toten hosen alebo Gigi D’Agostino.  

V roku 2000 natáča svoj ďalší nezávislý animovaný film s názvom Kruh ohňa (Ring of fire). Aj tento snímok vyhral viaceré ceny na filmových festivaloch. Od roku 2001 až do roku 2003 chodí vyučovať na Londýnsku filmovú akadémiu. Tu v roku 2003 začína svoju komerčnú tvorbu v podobe animovaného seriálu pre deti s názvom Tom a krajec chleba s jahodovým džemom a medom (Tom and the Slice of Bread with Strawberryjam and Honey). V tomto seriály mohol naplno rozvinúť svoju jednoduchú detskú krezbu, dokonale sa hodiacu do príbehu detského diváka.

O tri roky neskôr, teda roku 2006  znova nakrúca nezávislý snímok Skrčok (The runt). Vracia sa tu k téme šokujúceho príbehu podaný detským štýlom rozprávania. Od tohoto roku tiež nakrúca svoj najnovší snímok Ježiš (Jesus), o ktorom sám nepodáva žiadne informácie, len že to bude niečo medzi Životom Briana a Jesus Christ superstar. Od roku 2007 pripravuje svoj ďalší seriál s názvom The Bunjes spolu s Gedom Hanym. Tento seriál taktiež ešte nie je dotočený. V 2008 však ešte stihol natočiť ďaľšiu sériu seriálu Tom a krajec chleba s jahodovým Džemom a medom. Na tomto seriáli pracoval aj v roku 2009 a dokončuje v 2010 jeho tretie pokračovanie. Momentálne žije v Londýne a popri animácii učí ako profesor na Harvardskej univerzite (Harvard University).

Žili sme v tráve (We lived in the grass)

                Hykadeho debut natočený roku 1995. Tento hlboko filozofický snímok natočil Hykade na presné znenie básne, ktorú napísal spolu s Sabinou Huberovou. Báseň v pozadí odrecitováva detský chlapčenský hlas.

                Príbeh sa točí okolo otcovských rád synom a ich interpretácii v detskej nerozvynutej mysle. Malý chlapec sa narodí a od svojho otca dostane niekoľko ponaučení, ktoré sa snaží vo svojom živote dodržiavať. Dokonca aj keď jeho otec umiera. Hykade tu načrtáva viacero tém, zamýšľa sa nad životom a smrťou, nad láskou a rozdielmi medzi mužom a ženou. Jedná sa o najfilozofickejší spomedzi všetkých Hykadeho filmov. Ďalší z Hykadeho typických znakov je, že sa neštíti ukazovať ľudské ohambia a aj keď je postavička jednoduchá tak pohlavný orgán je vždy vykreslený. Tento jav sa potom opakuje aj v jeho nasledujúcom filme Kruh ohňa.

                Už v tomto filme Hykade rozvinul svoj štýl animácie, ktorý potom nikdy neopustil. Je to klasická ručne kreslená animácia, postavičky sú jednoduché, zložené len s paličiek a geometrických tvarov. Zvláštnu atmosféru tu dotvára totálnou animáciou a stále sa pohybujúcou šrafúrou.

Kruh ohňa (Ring of fire)

                Hykadeho druhý autorský krátky film. V tomto filme si zobral za tému divoký západ a postavy typické preň. Vystupuje tu ostrielaný pištolník a jeho nešikovný kamarát. Spolu putujú po prérii a užívajú si života. Avšak skúsenejší cowboy získava všetky výhody pred neschopným cowbojom. Dostane tú najkrajšiu prostitútku, a keď si jeho nešikovný kamarát nájde priateľku, tak mu ju preberie.

                Tieto dve hlavné postavy však majú aj iné vlastnosti. Skúsený pištoľník je postava síce zbehlá v strieľaní, ale je zároveň aj násilná a za každú cenu musí mať to, čo si zaumieni. Naproti tomu je postava nešikovného chlapíka veľmi jemná, citlivá a hamblivá.

 Hlavná zápletka sa točí okolo romantického trojuholníku, keď sa týmto dvom postavám pripletie do cesty dievča s tekutými vláskami. Nešikovný pištoľník ju hneď začne citlivo a jemne zvádzať, ale keď to vidí jeho zlý kamarát, ihneď mu ju preberie svojimi fintami s pištoľami. Dievča mu na to ihneď skočí, ale po nejakom čase strávenom s ním vidí, že zlý cowboy sa vie správať iba násilne. Vtedy prichádza záchrana v podobe dobrého cowboja a ukazuje sa, že citlivosť a dobrosrdečnosť sú silnejšie, ako akákoľvek zbraň alebo sval. Hykade tento dej zasadil do divokého západu, čím ešte viac podtrhol vyjadrenie sily a umu so zbraňou.

Technika v tomto filme sa trochu zmenila od predchádzajúceho filmu. Aj keď je film kreslený, tak sa Hykade neštíti používať nové vektorové počítačové programy. Postavičky sú stále geometrické aj keď im chýbajú typické Hykadeho paličkové ruky a nohy. Dynamickosť prostredia vo filme Žili sme v tráve vyjadruje totálnou animáciou, zatiaľ čo tu ju nahrádza pohyblivým paličkovým prostredím, vyjadrujúcim západ slnka na divokom západe. V tomto filme sa objavuje ešte jeden typický faktor pre Hykadeho. A tým je stroboskopický efekt rôznych tvarov hmýriacich sa pred divákovým zrakom, akoby sme sa pozerali do kaleidoskopu. Rôzne rozdvojené tvary sa krútia a vytvárajú tak efekt kaleidoskopickej hry. Tento efekt bol použitý aj v jednej netypickej epizóde Toma a krajca chleba s džemom a medom, ale hlavne je typický pre jeho kaleidoskopické zvučky na rôzne animované festivaly.

Tom a krajec chleba s jahodovým Džemom a medom (Tom and the Slice of Bread with Strawberryjam and Honey)

                Je to populárny anglický seriál, ktorý Andreas Hykade vytvoril so svojou typickou detskou kresbou. Dej Toma je veľmi nezvyčajný a originálny. Na začiatku každej epizódy sa povie tá istá veta a udeje sa presne to isté. Tom je obyčajný chlapec s okuliarmi, ktorý dostáva chuť na chleba s jahodovým džemom a medom. Ako tak naňho myslí stretáva vždy svojho dobrého priateľa Vanilku. Ten mu poradí ako získať vytúžený krajec chleba s jahodovým džemom a medom. Tom potom zažíva dobrodružstvá a každý diel sa končí rovnako. Tom nikdy nezíska celý krajec ale len polku, ale tá mu chutí akoby bola celá. Potom si sadne a celý deň nemyslí na nič.

                Hykade tu vytvoril svet pre deti, zrozumiteľný aj pre tých najmladších. Každá Tomova akcia je sprevádzaná hlasom rozprávača, ktorý sa niekedy zapája do deja a radí Tomovi, čo má robiť. Hykade si tu vytvára plno zvláštnych postavičiek, Ktoré potom používa aj v nasledujúcich epizódach. Napríklad lakomá Jahodová myš, ktorá len hazarduje a pestuje jahodové polia. Alebo Krokodíl, čo má diplomy z viacerých podivných odborov a je odborník na všetko. Všetky tieto postavičky si zachovávajú svoj charakter a činnosti, ktoré robia sa v jednotlivých seriálových dieloch stále opakujú. Takto vlastne umožňuje detskému divákovi si ľahko zapamätať každú postavu. Taktiež opakujúci sa dej napomáha ľahšie pochopenie.

                Animácia v tomto seriály je jednoduchá robená pomocou flashu. Sú to typické Hykadeho geometrické paličkové postavičky. Na dovysvetľovanie deja niekedy používa aj bubliny s názornými ukážkami hovoreného slova. Hudba v tomto seriály je presne dynamicky koncipovaná do tempa animácie.

Skrčok (The Runt)

                Posledným krátkym filmom, ktorý Andreas Hykade vytvoril. Toto je asi najtypickejší film z dielne tohto autora. Tému si vyberá opäť šokujúcu. Zabíjanie zajačikov na zajačej farme s pohľadu malého chlapca. Chlapec si žije so svojím otcom a strýkom. Otec so strýkom udržiavajú zvláštny rituál, pri ktorom konzumujú zajačie mäso a na hlave nosia jeho kožu. Chlapcovi sa však uľútostí malého nevyvinutého zajačika, chová ho stará sa oňho, aj ho chce zachrániť pred strašným osudom, ale nakoniec sa podvolí autoritám dospelých. Je donútený sa zapojiť do strašného rituálu.

                Andreas Hykade tu rozohráva jednoduchý príbeh z pohľadu malého chlapca. Chlapec nerozumie konaniu dospelých, ale nakoniec sa im prispôsobuje aj keď si to neželá. Tým že si vybral Hykade tému zabíjania malých bielych zajačikov vyvoláva v divákovi až zdesenie nad krutosťou počínania postáv.

                Ako v iných Hykadeho filmoch aj tu sú jednoduché paličkové postavičky. Vínimkou je chlapcov strýko, ktorý vystupuje ako drsná postava zahalená vždy v tieni a postavou sa výrazne podobá charakteru otca v Hykadeho prvom filme Žili sme v tráve. Technológiu tu používa klasickú kresbu farbičkami a ceruzkou. 

Videoklipy a reklamy
                Zvláštnou kapitolou v Hykadeho tvorbe tvoria reklamy a videoklipy. Sú veľmi známe aj bežnému divákovi a tešia sa svojej popularite po celom svete. Niekedy Hykade využíva svoj typický kreslený štýl napríklad v klipe zvanom 10 klaine jagermaister z roku 1996. 10 malých jeleňov tu rozohráva v jednoduchej animácii presne do hudby.
V niektorých videoklipoch a reklamách sa inšpiruje inými tvorcami. Asi najznámejšie sú jeho videoklipy sú pre skupinu Gigi D’Agostino, kde skĺbil svoj jenoduchý štýl so štýlom Osvalda Cavandoliho a jeho známeho seriálu La Linea. V inom krátkom shote zase paroduje Dysneyho gýčovú krezbu.
Hykade sa však nebojí ani nových technológii ako to dokazuje v krátkom animáku s názvom The Bunjes z roku 2009. Aj keď ako spoluautor, tu vytvára jenoduchý príbeh, ako idú zajačiky do školy, kompletne urobený v 3D animačnom programe.

Andreas Hykade je všestranný autor, ktorý sa na poli animácie uchytil veľmi rýchlo a ktorého jedinečný štýl pozná celý svet a o ktorom určite ešte budeme počuť

               

Žádné komentáře:

Okomentovat